Tripprapporter

En i höst hypad bok har varit Tone Schunnessons Tripprapporter. En bok som jag hade fått för mig var självupplevd men där hade jag fel. Dock är en skriven som i ett rus, det är en stream of consciousness, som tar oss läsare in i huvudet på huvudpersonen. Huvudpersonen som jag tror är en kvinna men inte är helt säker. Fast hennes pappa säger ”gumman”. Hon säljer i alla fall använda trosor och onanerar i webcam för pengar. Hon har ett par förhållanden bakom sig. Alla misslyckade på sitt sätt. Och kanske kan den här personen inte älska någon annan än sig själv men trots hon är fenomenal så är hon ständigt påverkad. 

En för mig väldigt levande beskrivning av begäret.

Det är i pausen från andra droger än alkohol som personen nyktrar till – ständigt full – och vi följer livet fram till där hon är idag, i Bangkok utan framtidsplaner. 

Det här är en människa som inte vill rätta sig i ledet. Sen är det kanske lite väl destruktivt.

Hon tänker på hur hon inte kan reda sig. Hur hon är förlorad till ruset. Hur hon ändå ser sig själv som en slags übermensch och hur hon hamnade där hon är nu. Fysiskt och psykiskt. 

Det är ett jobbigt flöde. Det är vackert skrivet, nästan för vackert för det destruktiva det beskriver. Men någonstans där i det jobbiga finns ändå ett överlevnadstänk, nej mer än överlevnad, som jag imponeras av. 

Det är inte jag, det är alla andra.


Jag vet det och jag har valt det själv.


Jobbig men väldigt intressant. Alltså inte självbiografisk men skriven så intensivt att det är lätt att tro så. Och full av särskrivningar som jag undrar är där för att öka trovärdigheten på just rapporter skrivna i avtändningen. Men både karaktären och Schunnesson är litterära så jag vet inte vad det berodde på. 

Adlibris

Bokus

CDON

Kommentera

