En viktig bok: Adua av Igiaba Scego

Igår fick vi ta del av hela tre böcker som fick Agnes att känna, vilket för henne definierar  #enviktigbok

7 december och min tur att presentera en viktig bok. Jag visste på en gång vilken bok jag ville ta med när bloggstafetten kom på tal, Igiaba Scegos Adua. Detta trots att jag då ännu inte hade läst boken. 

Jag var däremot och lyssnade på Igiaba Scego när hon besökte Stockholm och Books & Dreams i början av oktober. Där fascinerades jag av hur hon ville ge flyktingar en röst och hur hon ville lyfta hur koloniseringen [av Afrika] än idag ger efterskalv och hur de som flyr idag flyr till länder som en gång tog deras land.

Det är en bok med flera berättelser. Vi träffar Adua som på 70-talet tog sig till Italien från Somalien och som sveks och utnyttjades som unga kvinnliga flyktingar ofta görs. 

Hon blev kvar i Italien och vi tar del av hennes liv idag när hon ställer upp på äktenskap med en mycket yngre man, en flykting ilandstigen på Lampedusa som söker säkerhet och framtid i ett Europa som inte vill veta av honom.

Vi får även ta del av Audas pappa Zoppes upplevelse av Italien på 30-talet och hur han såg koloniseringen av Nordafrika och hans hemland Somalien. Zoppe representerar den grupp av flyktingar som söker sig till ett land där de ser möjligheter men som genom rasism tvingas in i en roll där de blir oerhört patriotiska till sitt hemland. 

Alla tre, Auda, hennes make och hennes far, upplever flykten till ett land och rasism. Såväl Auda, hennes make som hennes far upplever flykten till ett land och rasism. De slits mellan olika kulturer och beroende på hur länge de spenderar tid i ett annat land så blir ”hem” något som är svårdefinierat. 

Till sist/slutligen är den här boken dessutom väldigt insiktsfull i det att flyktingarna tar sig till Italien, det land som koloniserat Somalien och som därmed borde ha, om inte en skuld, så åtminstone ett åläggande att ta hand om dem som de kallade för de sina. 

Imorgon kan du läsa vilken bok Breakfast Book Club tycker är en viktig bok. 

Adlibris

Bokus

CDON

5 thoughts on “En viktig bok: Adua av Igiaba Scego

  1. Jag förstod inte så mycket när jag läste den här boken. Kanske borde jag varit mer insatt inför läsningen, eller så läste jag för okoncentrerat när jag inte fastnade direkt. Hur som helst upplevde jag dock att det är en viktig bok för att få förståelse för de som flyr och en påminnelse till de flyktingar vi möter, att vi bör ta väl hand om dem när de lämnar sitt Hem och kanske allt.

Kommentera

