Stopptid

Jag har bra feeling för Juli Zeh och har uppskattat hennes tidigare böcker. Därför blir jag lite besviken på senaste boken Stopptid, den är inte dålig och den är ganska drivande i sin berättelse men den är inget mer. Tycker jag.

20140709-095357-35637177.jpg
Stopptid framställs nästan som en thriller och det är i den tanken jag går in i läsningen. Ganska omgående förstår läsaren att Sven, tysk dykinstruktör på Lanzarote, kommer få problem med sina nyaste kunder, Jola och Theodore. De är kulturelit (eller mediekändisar i alla fall) och har ett destruktivt förhållande. De räds inte visa sitt förakt för varandra öppet och leker farliga lekar, för att plötsligt inte kunna leva utan den andra. Sven som är en kille som aldrig blandar sig andras angelägenheter, varken Tysklands ekonomi eller sambons lunchplaner, blir indragen i parets lek med varandra. Han blir en spelpjäs som de båda använder sig av och kanske måste Sven faktiskt ta ställning. Problemet är väl att han inte kan, så ovan som han är.

Läsaren får reda på Svens bakgrund och historien är som en utmaning av Svens livsfilosofi. Så tillkommer lite snaskigheter som att han har en stor kuk. Det upprepas av både Jola och Theodore. Men varför Jola skulle falla för Sven, det förstår jag inte. För det gör hon och det retar gallfeber på Theodore även om han spelar medveten och okänslig. Och varför Sven plötsligt skulle bli förälskad – något han berättar för läsaren han aldrig varit eller ens trott på – det förstår jag inte heller. Men Sven blir besatt av Jola. Så beskriver Jola i de dagboksanteckningar som varvar Svens berättelse. De två berättelserna går parallellt och beskriver samma händelser men totalt olika. Det är rätt spännande, för det handlar inte bara om två sidor av samma mynt, historierna tar olika riktning och man vet inte vem som ljuger eller vilka syften de har.

Ämnet för boken är nyttjande av andra för egna syften och bakgrunden är dykning. Själv har jag aldrig dykt men Zehs beskrivningar av förfarandet är initierat och detaljerat. Svens kärlek till världen under vattnet passar hans filosofi och han upplevs som en sann fantast som är kunnig, karaktären är skickligt berättad. För intrigen byggs också ett antiklimax upp som har dykning och dess säkerhet inblandad. Det är snyggt.

Adlibris
Bokus
CDON<

Lämna en kommentar