Du, bara

Jag har läst ett gäng bra böcker på sistone, det är så kul när man gillar vad man läser – man vill bara läsa mer och mer. En av böckerna är ungdomsromanen Du, bara av Anna Ahlund. Jag hade boken redan när jag läste Johannas Love bombing av boken och var lite rädd att jag skulle ha för höga förväntningar. Men den här boken är precis så bra som det sägs. Det var en fröjd att läsa och känslorna sprutade ut ur boken. 

Berättelsen är den om John som är ensam med sin storasyster Caroline i stan över sommaren. John gör ingenting  mer än väntar på intagningsbesked och skrotar runt med bästisen Elli. Storasystern sommarjobbar och raggar på killar. Så får hon span på en kille i pappersbutiken bredvid och ”operation Frank” börjar. Caroline bjuder hem Frank och bjuder med honom till sommarstugan och gör allt för att charma honom. Samtidigt så blir även John trollbunden av Frank. 

Det är inte en berättelse om syskonrivalitet utan om kärlek i alla dess former från pirr och magknip genom lusta till allvar och misstolkningar. Och försonelse. Helt manifikt berättat och personerna i boken är alla så himla väl gestaltade och jag känner och tycker med dem alla. Och det är så fina relationer de alla har – syskon och vänner. Det känns innerligt och varmt utan att vara störigt eller för mycket. Det som i så fall fattas är föräldrarnas perspektiv – men dem har Ahlund smart plockat bort över sommaren. Ett trick min författarvän Helène berättat är vanligt förekommande i just ungdomsromaner 🙂


Adlibris

Bokus 

CDON

Lämna en kommentar