Den osynlige mannen från Salem

Jag älskar att läsa, jag älskar att fynda och jag älskar fysiska böcker. Så när Pocketförlaget hade pop-up store med billiga böcker i Kungsträdgården mötte jag upp Bokglam på rosé och författarträffar.

Jag gick därifrån med nästan hela Knausgård-serien (jag inbillar mig jag skall läsa dem i sommar) och 2013 års vinnare av svenska deckarakademis pris bästa svenska kriminalroman – Den osynlige mannen från Salem av Christoffer Carlsson. Boken är Carlssons tredje och jag har gillat de två tidigare. Ibland är det tur man inte hinner läsa allt när det kommer, hade jag läst den här tidigare hade jag kanske inte köpt den i pocket och fått den signerad.

20140621-112733-41253707.jpg
Carlsson var där och vi hann prata lite med honom. Vilken trevlig ung man, han påminner lite om Gustaf Fridolin, ser riktigt pojkaktig ut men har driv och ambitioner -och lyckas. Det här är inte bara tredje hyllade boken, Carlsson har nyligen också disputerat inom kriminologi. Visst, ämnet tangerar hans böcker, han har forskat i vad som gör att de där i riskgruppen för grov kriminalitet, de ändå inte hemfaller åt det hållet, lyckas leva som en vanlig Svensson.

Med den Osynlige mannen från Salem, som är del ett i en tänkt triologi, då finns det där i historien; två unga män som båda haft en lite utsatt barndom väljer helt olika liv. Leo som vi läsare följer (och kommer att fortsätta följa) är polis men med historia. Avstängd (efter konspiration – det kommer i nästa bok!) tar han kanske lite för ofta en sobril och räds inte blanda sina mediciner med sprit. Han är ganska typiskt olycklig och livet leker verkligen inte för honom. När vi träffar Leo så har ett mord precis skett i hans hus och polis som han är så undersöker han trots han är avstängd. Och det var kanske bra för när mordet undersöks vidare så är Leo besvärligt kopplad till både det ena och andra. Snart måste han hantera både anklagelser och egna misstankar, han går mellan paranoia, rädsla och besatthet.

Inte så nydanande men inte heller trist så finns en parallell historia, Leos uppväxt i Salem. Hur han träffade vännen John, kallad Grim, och Grims syster Julia. Grim är den där killen som hade förutsättningarna men som valde använda sina kunskaper på ett sätt som inte är lagligt. Julia var tjejen som Leo föll för men som var ständigt påpassad av Grim. Hur hanterar en ung man som Leo en sådan kärlek, som måste hemlighållas.

Carlsson skriver på ett sätt som speglar ett mörker i vardagen, ett mörker som jag känner mig naiv av att inte se. Det är så nära, kriminalitet och hänsynslöshet. Det är svårt att tro det kan vara så här, i Sverige, i samhället där jag lever men ändå känns det väldigt trovärdigt.

20140621-115532-42932874.jpg
I pocketboken finns ett litet efterord av Carlsson där han skriver om sin inspiration och sitt behov av att skriva. Jag inte bara gläds av hans små hänvisningar till andra författare han uppskattar utan blir också lycklig över hans kärlek till litteraturen. Och när vi sågs i Kungsträdgården så enades vi i att vi äääälskar böcker och vi vill ääääga dem. Ha dem och känna på dem.

Adlibris
Bokus
CDON

1 tanke på “Den osynlige mannen från Salem

Lämna en kommentar