Dagens

Efter en jättedålig start på dagen gav jag mig förbannad ut på ”värdens längsta bokbord” här i Stockholm. Jag hade en bok i åtanke – Vågorna av Virginia Woolf – nästa bok i klassikercirkeln. Det var ett långt bokbord och trots att jag var tämligen grundlig så vet jag att jag inte hann med allt. Eller orkade.
En del försäljare hade färgsortering och man ville liksom köpa hela lådor IMG_2073.JPG
En del hade gamla böcker man ville köpa för de var så vackra (plus titlarna!) IMG_2069.JPG
Centralantikvariatet var ett av många antikvariat som sålde både inbundet och pocket till schyssta priser. Och imorgon måndag så har de rea! Tips! Skynda fynda! IMG_2071.JPG
Mitt dåliga humör mildrades av att omges med andra bokälskare som högljutt gladdes när de hittade kap eller boken de letat efter. Jag hittade inte boken jag var ute efter men jag hittade ändå några jag letat efter; IMG_2074.JPG
Nyutgåvan av Ursula K. Le Guins triologi övärlden (snygg!), Therese Bohmans debut som jag gillade men inte hade (bästa priset, 5 spänn!) som pepp inför hennes nya. Timbuktu av Paul Auster. Den här boken har jag letat efter länge. Jag har läst den och jag höll på gråta ihjäl mig (det är en hund som är berättare, det kan inte bli värre än en olycklig hund. Det skulle vara en katt då) och de metaforer jag kunde utläsa av boken placerar den i min top 5-lista. Boken är slutsåld (svensk pocket) så det var verkligen ett fynd jag gjorde. Hittade även ett brevställ med Selma Lagerlöf på för ett riktigt bra pris. Allt som allt är jag nöjd men väl hemma igen ångrar jag att jag inte köpte fler böcker!

2 tankar på “Dagens

Lämna en kommentar